Fietsreis Trentino Veneto

Egbert en Anneke

“We houden wel van wat uitdaging. En naar de routes hebben we geen omkijken”

Actief, dat is de beste omschrijving die past bij dit sportieve koppel. Ze zoeken altijd naar iets nieuws. “Alles proberen is ons motto”, zegt Egbert. “En als we gaan fietsen moet het wel een beetje spannend zijn. Van een paar heuveltjes zijn we ook niet vies”.Afgelopen mei zijn Egbert en Anneke voor de zevende keer mee geweest een kampeerreis van ACSI. Als ervaren fietsers gingen ze 20 dagen naar Noord-Italië om de heuvelachtige routes in de buurt van Trentino en Veneto te ontdekken. En de volgende fietsreis is alweer geboekt: ze kijken al uit naar de nieuwe Alpen-Adria reis.

Volgens Anneke is dat het leuke van een fietsreis. Tijdens de excursies ben je lekker in beweging en buiten in de natuur. “Een dag in de bus zitten, daar moet je van houden”. Je zou zeggen, je kunt toch ook zelf gaan fietsen, zonder een groep? “Klopt, al 40 jaar nemen we de fietsen mee als we gaan kamperen. Alleen het fijne is dat we nu zelf niet op de route hoeven te letten. De reisleiding had de voorbereiding uiterst serieus aangepakt. Wij fietsen er gewoon achter aan. Alle tijd om lekker van de mooie omgeving te genieten. En om met anderen te praten. Je fietst de ene keer naast die en later een keer naast iemand anders uit de groep. Je hebt echt niet door dat je flinke afstanden aflegt. Dat komt ook omdat we regelmatig stoppen voor een kopje koffie of een ijsje”.

Deze reis waren ze met 40 man. Een hele sliert. Dat bleek al snel wat aan de lange kant. Iets praktischer was het om de groep in vieren te splitsen. “Qua conditie hadden we een groep die allemaal lekker fit waren. Na zo´n 20 km was nog niemand moe. Af en toe zijn er mensen die in een lager tempo fietsen, maar dat is niet storend. Integendeel. Het is echt een reis voor alle niveaus. De fervente fietsers gaan dan voorop. Haast heb je niet. En je moet natuurlijk wel weer met z’n allen thuiskomen”.

Nog een voordeel van deze reis is volgens Egbert en Anneke het afwisselende programma van leuke excursies. Overal zijn ze geweest. Zelfs bij een hele slimme wijnboer in Venetië. “Op de fiets kun je hoogstens 2 flessen meenemen. Nu konden we bestellen zoveel we wilden, want hij kwam de dozen wijn ’s avonds afleveren op de camping”, vertelt Egbert lachend. “Hele lekkere wijn trouwens”.

Een ander uitstapje waar ze leuke herinneringen aan hebben, is de overtocht van Chioggia naar het eiland Pellestrina. “We zijn het hele eiland over gefietst en toen met de veerpont via het eiland Alberoni op Lido di Venezia naar het San Marco plein in Venetië gereden”.

Heeft een groepsreis nog meer voordelen? Nou… Anneke begint te lachen. Egbert vertelt: “Als technische man heb ik tijdens een kampeerreis altijd wel wat klusjes onderweg. Ik wil helemaal niet opscheppen, maar bij lekke banden, kapotte caravanmovers of een toilet dat niet doorspoelt, dan help ik graag een handje. In onze caravan staat altijd van allerlei gereedschap. Dat helpt natuurlijk ook bij het leggen van contacten. Als ik ergens aan begin, komen er vanzelf wel mensen kijken. Heel gezellig!

Ook had ik een nieuw spel bij me, Nummer Kubb Orginaal. Gezien bij dat tv-programma “ We zijn er bijna”. Toen ik daarmee onder mijn arm naar buiten kwam, was het ijs gelijk gebroken. Dat initiatief nemen vind ik leuk”.

Fietsen is volgens het gezellige stel een leuke manier om de groep snel te leren kennen. Iedereen zoekt toch gezelligheid, anders ga je wel alleen. Maar iedereen wordt ook 100% vrij gelaten. Als iemand een keer een dagje niet mee gaat fietsen, ook prima. Kortom; niks moet, alles mag.

Ook zin in een sportieve rondreis door deze verrassende regio? Lees hier alles over deze prachtige tocht.

• 46 kampeerreizen met caravan, camper of alleen de auto
  • Verrassende en gevarieerde excursies
  • ACSI Kampeerreizen is aangesloten bij het Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen en bij de Vereniging van ANVR-Reisorganisatoren. Meer info

• ACSI Kampeerreizen is aangesloten bij Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR). Meer info

• ACSI Kampeerreizen is aangesloten bij de Stichting Calamiteitenfonds Reizen. Meer info