Reisverhalen

Ieder jaar vinden in Burgers' Zoo de Reüniedagen van ACSI Kampeerreizen plaats. Deze drukbezochte en gezellige dagen staan in het teken van samen eten en drinken, herinneringen ophalen en het opdoen van nieuwe reisinspiratie. Dit is voor ons een uitgelezen kans om oud-reisgenoten te vragen waar ze zijn geweest, hoe ze hun ACSI Kampeerreis hebben ervaren en wat hun volgende reisplannen zijn. Leest u mee?

Fietsreis Alpen & Adria

Huibje en Wim Pols zijn oudgedienden bij ACSI, en dan met name bij de fietsreizen. Ze zijn dit jaar al voor de vijfde keer met ACSI Kampeerreizen op reis geweest. Favoriet zijn de fietsreizen en ze hebben alweer een nieuwe reis op het oog: de fietsreis Van Waddenzee tot Oostzee.

Echte caravanners

Huibje en Wim zijn echte caravanners die vooral op groepsreis gaan voor de gezelligheid en de aanspraak. Huibje vertelt vol enthousiasme: ‘Er zijn mensen in het dorp die zeiden, een groepsreis is niks voor jou. Nou, ik vind het geweldig! Ik vind de verhalen van alle mensen prachtig.’
Dit jaar gingen ze samen op fietsreis Alpen & Adria. Deze vierde fietsreis was een groot succes: ‘Het reisleiderskoppel (Joyce en Stanley) was geweldig. Ze deden het voor het eerst, maar ze gingen als de brandweer. Stanley verzon elke dag weer iets nieuws en dat vond ik geweldig. Ik geef deze reis met alles erbij een 9!’

Fietsen zonder te remmen

Een absolute topper van deze reis was de tocht over het Alpe-Adria-fietspad. ‘We zijn boven neergezet door een bus met aanhanger en hebben vervolgens een 54 kilometerlange tocht gemaakt, zonder te trappen! De tocht ging over een oude spoorlijn. Tussendoor hebben we een tussenstop gemaakt bij een tankstationnetje. Af en toe moest je remmen, maar je gebruikte geen stroom van je elektrische fiets. Ik heb zoiets nog nooit meegemaakt.’
‘En de hesjes waren een succes! We hadden ze voor het eerst en de mensen langs de weg wisten niet wat ze zagen; 38 van die groene hesjes. Nu hadden mensen in de gaten dat het één groep was. We hebben er onze naam op gezet en dan zag je met het fietsen “O, daar gaat Sjaak en daar gaat Wim!”.’

De ACSI Kampeerreizen Reüniedagen

‘De Reüniedagen zijn echt een toevoeging. Burgers’ Zoo is grandioos. We moeten er 1,5 uur voor rijden, maar we komen graag. Aan het einde van een reis zeggen mensen vaak “Wat jammer, nu zien we elkaar niet meer”, maar dan zeg ik “Jawel hoor, op de Reüniedagen!” De Reüniedagen zijn gezellig druk. Het wordt steeds drukker denk ik, nu de ANWB gestopt is. Daarom moet je weer vlug boeken, anders grijp je mis.’

Adriatische zee

Fiets langs de betoverende Adriatische kust.

Tsjechië, Slowakije & Hongarije

Roeline van Vliet ging dit jaar met haar man op reis naar Tsjechië, Slowakije & Hongarije. Onder leiding van Gerard en Giesela gingen ze met hun caravan op pad. ‘Het fijnst is dat alles geregeld is. De excursies zijn goed geregeld en op de vrije dagen kun je doen wat je zelf wilt. Wij vinden het gemak ideaal.’

Ook Roeline is fervent ACSI Kampeerreiziger. Ze is al mee geweest naar Spanje, Sicilië, de Griekse eilanden en Marokko. Dit jaar was ze nieuwsgierig naar een wat noordelijkere reis. ‘We zouden naar Schotland gaan, maar door ziekte ging dat helaas niet door. Daarom zijn we in september naar Tsjechië, Slowakije & Hongarije geweest.’
Deze reis bleek onverwacht mooi te zijn. ‘Het allermooist vond ik wel Boedapest, zo verrassend. Oud, maar toch ook weer modern. We zijn van Buda naar Pest gefietst met een gids. Het uitzicht van beide kanten met het water als scheidslijn. Ik vond het prachtig.’ Ook Brno bleek een verrassing: ‘We houden erg van steden en musea. Brno is zo’n verrassend vrolijke stad met mooie pleinen en vrolijke muziek.’

Even langs Villa Tugendhat

Roeline is ook lovend over de begeleiding van Gerard en Giesela: ‘Ze stonden open voor heel veel dingen. Mijn man vroeg of we konden kijken bij Villa Tugendhat in Brno, waar de onderhandelingen over de splitsing van Tsjecho-Slowakije plaats hebben gevonden. Vervolgens heeft Giesela met de buschauffeur geregeld dat we er langs reden, en iets verteld over dit gebouw van architect Ludwig Mies van der Rohe.’

Reizen en duurzaamheid

‘We kijken wel een beetje naar duurzaamheid als we op reis gaan. We kunnen ook zeggen “We vliegen een weekend naar Boedapest”, maar we kiezen ervoor om niet te vliegen. Daarnaast zijn we vegetariër, mijn man helemaal en ik deels, maar dat blijkt op reis toch lastiger. We hebben ook kleinkinderen en ik gun hun kinderen ook dat ze in een leefbare wereld kunnen leven en wonen.’

In een boomtop

Van de invloed van de Sovjet-Unie tot het verrassende Brno, deze reis was er een om te herinneren. ‘Het meest fascinerend was de boomtoppenwandeling. Er stond een toren en als je van boven naar beneden keek, was het net alsof je de Chinese muur zag.’ Heeft ze verder nog aanraders? ‘Ik wil erg graag naar Albanië en ik vond de reis naar Marokko echt geweldig.’

Boedapest

Ontdek het prachtige en verrassende Boedapest.

Turkije

Voor Bram en José van der Wal was het juist de eerste ACSI Kampeerreis. ‘We kijken er met heel veel plezier op terug. De absolute topper was de ballonvaart in Cappadocië. We gingen ’s ochtends om vier uur omhoog. Ondertussen kregen de valleien ieder vijf minuten een andere kleur. Echt magisch!’

De eerste reis met de caravan

Het was de overbuurman die ze enthousiast maakte voor ACSI Kampeerreizen. ‘En een programma als We zijn er Bijna!. Het is altijd gezellig met een groep, maar je kunt je ook terugtrekken als je dat wilt.’ De gezelligheid van de groep en het gemak van een georganiseerde rondreis maakte dat ze voor een groepsreis kozen. Maar dit was niet zomaar een reis: het was zelfs de allereerste reis met de caravan. Ze sprongen met Turkije als reisbestemming meteen in het diepe, maar dit beviel ontzettend goed. ‘We kunnen deze reis aan iedereen aanbevelen. Het is een leuke, avontuurlijke reis met veel afwisseling.’

Met handen en voeten

Wat maakt Turkije nu zo’n mooie bestemming? ‘Het is een enorm land met geweldige steden, echte metropolen. Van de paleizen, moskeeën en tochten over de Bosporus tot hele kleine dorpjes, het platteland en archeologische bezienswaardigheden; het is een heel gevarieerd land.’ De reizigers werden met open armen ontvangen door de lokale bevolking. ‘Iedereen is erg gastvrij. Ook het rijden was superfijn. Er zijn prachtige wegen en iedereen is hartstikke tolerant. Soms ben je de enige toerist en dat vinden de Turken geweldig. Het contact ging met handen en voeten, maar ze zijn zo vriendelijk.’

Een gecertificeerde gids

Bram en José gingen op pad met reisleiders Ger en Evelien en dat is erg goed bevallen. ‘We hebben opnieuw een reis onder hun begeleiding geboekt. Ze bereiden alles zo goed voor, ze leven die reis.’ Ook het contact via de ACSI Campingtours-app verliep goed. ‘Ger en Evelien reden altijd minimaal een uur vooruit. Als er dan iets aan de hand was, stuurden ze een berichtje via de app.’ Een fijne toevoeging was de Nederlandssprekende lokale gids. ‘Deze gecertificeerde gids had echt toegevoegde waarde voor deze reis. Hij wist ontzettend veel en deze achtergrondinformatie maakte de reis echt uniek. Hij heeft zelfs een extra excursie voor ons geregeld.’

Naar Peloponnesos & Kreta

En, wie zouden ze deze reis aanraden? ‘We raden deze reis aan mensen aan die breed georiënteerd zijn. Juist de afwisseling tussen grote steden, archeologie, natuur en cultuur maakt deze reis aantrekkelijk.’ Zelf kijken ze al uit naar een andere reis: Peloponnesos & Kreta.

Cappadocië

Een van de hoogtepunten van deze reis: de ballonvaart in Cappadocië.

Abruzzen & Puglia

Wim en Carla Kamer gingen in het voorjaar van 2022 voor het eerst met ACSI Kampeerreizen op pad. Vlak voor de coronaperiode kochten ze een camper om het zuiden van Europa verder mee te ontdekken. ‘Het samen reizen met een groep en de technische kennis en ervaring van andere camperaars zorgt voor een veilig gevoel.’

Het groepsgevoel

Voordat Wim en Carla de camper hadden, reisden ze met een auto-caravancombinatie door Italië, Frankrijk en Spanje. In die tijd keek Carla weleens naar het tv-programma We zijn er Bijna! en wist ze eigenlijk heel zeker dat ze nooit met zo’n reis mee zou gaan. Maar dat liep anders … In 2019 kochten Wim en Carla een camper en besloten ze om toch voor het eerst mee te gaan met de georganiseerde groepsreis Abruzzen & Puglia. ‘Het reizen met een camper was nieuw en daardoor een beetje spannend voor ons. Het idee van reizen met een groep met veel kennis en ervaring aan boord gaf ons een gevoel van veiligheid. Uiteindelijk werd de reis door de coronapandemie anderhalf jaar uitgesteld. Dus tegen de tijd dat we op reis gingen, hadden we het meeste eigenlijk wel zelf uitgevogeld. Maar eerlijk is eerlijk: de reis is ons ontzettend goed bevallen.’

De ACSI Kampeerreizen Reüniedagen

‘We houden ervan om tijdens een vakantie lekker rustig aan te doen. We zijn dan ook tien dagen voor aanvang van het reisprogramma vanuit Nederland vertrokken en ook op de terugweg hebben we er nog twee weken aan vastgeplakt. Het mooiste van de reis? We hebben zo ontzettend genoten van de groep. Het merendeel van de reizigers zien we vandaag gelukkig terug en het is mooi om te zien dat de gesprekken op zo’n dag dan verdergaan waar ze gebleven waren. Het was onze eerste georganiseerde groepsreis dus vergelijkingsmateriaal hebben we niet. Toch kriebelt het ergens om nog eens mee te gaan. Een reis door Spanje en Portugal staat zeker op ons lijstje’, aldus Carla en Wim.

Bijzondere camping

‘Tijdens de reis hebben we veel mooie plekken en fijne campings gezien, maar één camping sprong er voor ons echt uit. Dat was Camping Podere Sei Poorte aan het begin van de reis. We kampeerden hier op ontzettend ruime plaatsen zoals je ze niet vaak ziet in Italië. De campingeigenaren waren Nederlands en we voelden ons heel erg welkom. Er werd lekker lokaal gekookt en een extra pluspunt voor ons waren de ecologische voorzieningen zoals de zonnepanelen op de sanitairgebouwen. Deze camping lag prachtig afgelegen en de weg ernaartoe was met de camper nogal een uitdaging, maar wat was het daar mooi zeg!’

Cuenca

Bewonder tijdens de reis de typische bouwwerken (trulli) van Alberobello.

Rondreis Kroatië

Ook Hans en Miranda gingen voor het eerst mee met een ACSI Kampeerreis. Sinds drie jaar gaan ze regelmatig met de camper samen op pad. Ze kozen voor de rondreis door Kroatië met hoogtepunten als de Plitvice-meren en -watervallen en het Krka Nationaal Park. ‘Het is ons zo goed bevallen dat we de volgende reis al bijna hadden geboekt.’

Op avontuur

‘De kampeerreis is ons ontzettend goed bevallen. Zo goed dat we eigenlijk al bijna de Grandtour Spanje hadden geboekt voor aankomend voorjaar. Dat gaan we toch nog even uitstellen want onze dochter belde met het leuke nieuws dat wij precies in die periode weer opa en oma worden. Heel eerlijk gezegd vroegen we ons in eerste instantie af of we niet nog wat te ‘jong’ waren voor zo’n reis. Maar dat bleek toch echt wel mee te vallen haha!’

Goede balans

‘Wat wij echt als bijzonder prettig hebben ervaren aan de reis, is dat je wel met een groep bent maar toch ook echt met z’n tweeën. Er waren ook mensen in de groep die er bewust voor kozen om er ’s avonds niet bij te komen zitten. Dat is allemaal prima, daar is alle ruimte en begrip voor. De balans tussen activiteiten en vrije tijd is over het algemeen goed, al zouden wij persoonlijk nog wel iets meer rustmomentjes willen. Het is écht een avontuur; je ziet veel, je hoort veel en daardoor is het wel meer een reis dan een vakantie. Op de laatste camping hadden we nog wel een stuk langer willen blijven. Het is fijn als je er zelf nog een weekje aan vast kunt plakken maar die tijd hadden we helaas niet.’

Rondreizen door Zuid-Europa

‘Als we een tip zouden mogen geven dan zien wij in het aanbod van ACSI Kampeerreizen graag meer kortere reizen naar Zuid-Europa. Reizen van 30-40 dagen vinden wij iets te lang, zeker met de heen- en terugreis er nog bij. In ons geval laten we een gezin achter en ook onze ouders. Je wilt graag mee en twee of drie weken zijn voor iedereen meestal nog wel goed te behappen. Zodra de reis langer duurt, wordt het vaak lastiger. Die kortere rondreizen van ongeveer drie weken zijn er op dit moment wel naar landen als Noorwegen, Schotland en Duitsland, maar veel minder naar Zuid-Europa. Misschien is dit iets voor de toekomst?’

Cuenca

Havenstadjes, watervallen en een bootexcursie, je kijkt je ogen uit tijdens een reis door Kroatië.

Toppers van Europa

Jan Voermans en zijn vrouw gingen voor de tweede keer mee met een ACSI-Kampeerreis. Een aantal jaar geleden reisden ze mee door Kroatië. Recent werd het de reis Toppers van Europa, waarin ze de mooiste bergpassen, unieke vergezichten, bergtoppen en gletsjers in de Alpenlanden hebben bezocht. ‘Met een klein reisgezelschap leer je de groep in korte tijd goed kennen, het klikte meteen heel goed.’

Kamperen herontdekt

Vroeger gingen Jan en zijn vrouw al kamperen. Eerst met een vouwwagen en later met een caravan. In die tijd heeft Jans vrouw ook al een tijdje bij ACSI gewerkt. Later werd het kamperen verruild voor vakantie vieren in een vakantiehuis. Een paar jaar geleden besloten ze het campingleven weer te herontdekken en kochten ze een camper. Inmiddels hebben ze al heel wat kampeerkilometers gemaakt en zijn Corsica Elba en Zuidoost-Spanje kampeerreizen die zeker nog op de planning staan.

Kleine groep

‘Het grote voordeel van de reis Toppers van Europa vond ik dat de groep klein was. We waren met een gezelschap van 25 personen, een stuk minder dan bij de eerdere reis door Kroatië. Door deze omvang was het heel persoonlijk, kon je makkelijk contacten leggen en leerde je elkaar in korte tijd goed kennen. De reisleider voelde voor ons meteen vertrouwd, het is namelijk een vriend van ons, dus dat maakte het extra leuk!’

Alles goed geregeld

‘Tijdens deze reis werd ik meegenomen naar plekken waar ik anders nooit zou komen. Ontzettend leuk om dit samen met een groep te ontdekken. In mijn ogen is de verdeling tussen de georganiseerde activiteiten en eigen tijd goed. Maar ook op momenten die we niet met de groep doorbrengen, zijn we het liefst actief en gaan we graag wandelen of fietsen. Dat je de uitstapjes niet zelf hoeft te regelen is het grote voordeel van zo’n reis. Ook is het fijn dat er goede camperplekken gereserveerd zijn. Overal is aan gedacht, je hoeft zelf eigenlijk alleen maar te genieten!’

Toppers van Europa

Reis over de mooiste bergpassen en geniet van unieke vergezichten, bergtoppen en gletsjers.

Grandtour Spanje

Anja de Jong en haar man Henk reisden met hun caravan mee met de Grand Tour Spanje die te zien was in het tv-programma We zijn er Bijna!. Ook voor hen was het maken van een groepsreis een compleet nieuwe ervaring. ‘Het is zo fijn dat alles geregeld is. En je ziet mooie dingen die je zelf wellicht nooit had ontdekt’.

Met de cameraploeg op pad

‘Wij kennen ACSI al een lange tijd van CampingCard ACSI, waarmee we regelmatig voordelig gaan kamperen in het laagseizoen. Nog voor de coronapandemie hadden we de reis Spanje en Portugal geboekt. Maar later zag ik in de Grandtour Spanje-reis de Caminito del Rey wandelroute die mij ontzettend mooi leek. Omdat de reizen een tijd stil hadden gelegen, was het gelukkig nog mogelijk de reis om te boeken. De kanttekening daarbij was dat de Grandtour Spanje-reis wel uitgezonden zou worden op tv. Dat was in het begin even spannend maar het is ons uiteindelijk heel erg meegevallen. We hebben een onvergetelijke reis gehad waar de leuke groep, de reisleiders en de cameraploeg een groot aandeel in hebben gehad.

Het binnenland van Spanje

‘Het fijnste aan een ACSI Kampeerreis is dat alles zo goed geregeld is; activiteiten, toegangskaarten en ook de meest smakelijke lunches en diners.’ Spanje was geen onbekend terrein voor het ervaren kampeerkoppel. ‘We waren al eerder in Spanje geweest maar eigenlijk alleen aan de costa’s. Het was geweldig om nu het binnenland met haar prachtige natuur te verkennen. Het absolute hoogtepunt van de reis, zowel letterlijk als figuurlijk, was de Caminito del Rey-wandelroute in de provincie Malaga. Daar was ik echt heel benieuwd naar en dat was waanzinnig mooi.’

Nieuwe contacten

‘Het is ontzettend bijzonder hoe snel je contact legt en leuke gesprekken hebt met andere reizigers van de groep. Er zat zelfs iemand bij die slechts vijf minuutjes bij ons vandaan woonde en ook met de rest van de groep is er nog regelmatig appcontact. Wij vinden het dan ook heel gezellig om hier vandaag weer met het gezelschap samen te zijn.’

Volgende bestemming

Anja hoeft niet lang te denken over de volgende bestemming. De reis naar Abruzzen & Puglia is er eentje die ze zeker nog zou willen maken. Hans ziet een rondreis door Noorwegen wel zitten. Dat ze nog eens mee gaan weten ze in elk geval beiden zeker!

Cuenca

Bewandel samen met een gids de spectaculaire Caminito del Rey (het koningspad).

Welke reis gaat u maken?